NIEWINNIE SŁODKO to ciasteczka, które naturalnie łączą przyjemność słodkiego smaku z działaniem prozdrowotnym.

Jest to możliwe dzięki stosowaniu dobrych, surowców, zawierających w sobie aktywne składniki, które pozytywnie oddziałują na nasze zdrowie. Dla wielu z nich działanie prozdrowotne lub wspomagające procesy w naszym organizmie zostało potwierdzone badaniami klinicznymi.
Do takich surowców należą owies (płatki owsiane, mąka owsiana), orzechy, a w szczególności orzechy włoskie, olej rzepakowy, bogate w błonnik mąki pełnoziarniste, len, suszone śliwki i figi, żurawina i inne owoce, miód i inne.

izomaltuloza

Izomaltuloza
 (palatynoza) – to organiczny związek chemiczny z grupy disacharydów, czyli dwucukrów. Jest to izomer sacharozy i występuje naturalnie, np. w miodzie czy soku z trzciny cukrowej, choć w małych ilościach. Na skalę przemysłową produkuje się go z sacharozy przy udziale enzymów (hydroksylazy, izomerazy) oraz bakterii (Pseudomonas mesoacidophila, Klebsiella singaporensis). Podobnie jak sacharoza izomaltuloza zbudowana jest z glukozy i fruktozy, jednak w przeciwieństwie do cukru stołowego trawiona jest w naszym przewodzie pokarmowym około pięć razy wolniej. Wolniejszy rozkład sprawia, że spożycie produktów słodzonych izomaltulozą nie wywołuje tak gwałtownych skoków poziomu glukozy we krwi, jak ma to miejsce w przypadku zajadania się zwykłym cukrem. Izomaltuloza reklamowana jest więc całkiem słusznie jako cukier charakteryzujący się niskim indeksem glikemicznym (IG=32), stanowiącym źródło energii o przedłużonym uwalnianiu.
cukier trzcinowy

Cukier
trzcinowy nierafinowany produkowany jest z trzciny cukrowej. Nie jest poddawany oczyszczaniu, więc zawiera nieco więcej składników odżywczych niż ten czysto biały. Brązowy kolor zawdzięcza melasie, która nie jest usuwana. Możemy nazwać go „zdrowszym”, ponieważ poprzez pominięcie procesu oczyszczenia zawiera on między innymi żelazo, magnez, potas i wapń.

 

 

imbir
Imbir
ma wiele właściwości. Ułatwia trawienie bo działa żółciopędnie i rozkurczowo, leczy wzdęcia. Łagodzi mdłości (również w chorobie lokomocyjnej), przeciwdziała wymiotom po narkozie i chemioterapii. Wzmaga apetyt. Zmniejsza zlepianie płytek krwi,
więc chroni przed zakrzepami. Leczy migreny: zmniejsza częstość ataków i łagodzi mdłości. Dba o jamę ustną. Ma działanie odkażające, odświeżające i pozostawia miły zapach w ustach. Leczy infekcje, przeziębienia i zapalenie stawów, bo jest bogaty w substancje przeciwzapalne. Zwiększa koncentrację i wydajność umysłową, bo poprawia ukrwienie mózgu. Polepsza krążenie krwi, wspaniale rozgrzewa cały organizm. Za: www.poradnikzdrowie.pl.
 

kokos
Kokos
jest bogatym źródłem błonnika, żelaza, sodu, potasu i witaminy B2, B6, C i E oraz kwas foliowy. Kokos zawiera zdrową postać tłuszczów, które są łatwostrawne i mają właściwości przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybiczne, które wzmacniają
system odpornościowy.
 

kakao
Kakao
zawiera więcej antyoksydantów niż jakikolwiek inny składnik jedzenia. Chronią one przed rakiem, ale też przed wirusami, chorobami skóry i zapewniają dłuższą młodość. Kakao jest bardzo bogatym źródłem magnezu (stanowi broń przed stresem i depresją), wapnia, chromu, żelaza, manganu i cynku. Wiadomo też, że kakao poprawia nastrój, podnosząc poziom serotoniny (tzw. hormon szczęścia) w mózgu. A jako że poprawia też krążenie, jest doskonałym afrodyzjakiem.
 

miod
Miód
bardzo wzmacnia organizm. Jest bogaty w antyoksydanty: witaminę C i flawonoidy, które pomagają łagodzić kaszel, zwalczyć przeziębienia. Nawilża górne drogi oddechowe. Jest niezastąpiony w okresie zwiększonego wysiłku fizycznego i umysłowego (pobudza do pracy mózg dzięki glukozie, która jest paliwem dla szarych komórek) oraz przy długich, przewlekłych chorobach, stanach wyczerpania, niedoborze związków mineralnych i pierwiastków śladowych. Polecany jest przede wszystkim dzieciom i osobom starszym gdyż szybko wzmacnia siły odpornościowe organizmu i wzmaga apetyt. (Informacje za www.poradnikzdrowie.pl)
 

sliwka
Śliwki
suszone doskonaę dla naszego układu trawiennego dzięki dużej ilości pektyn (rodzaj błonnika), które pobudzają perystaltykę jelit oraz usuwają resztki pokarmu i przemiany materii. Osoby, które mają problemy trawienne powinny codziennie zjadać 3-5 suszonych śliwek. Suszone śliwki zawierają cenne składniki, które dbają o nasze zdrowie i urodę – witaminy A, C, E, B6, K, polifenole potas, wapń, żelazo, fosfor, magnez, zaś ich działanie antyoksydacyjne zmniejsza ryzyko rozwoju nowotworu. Przeciwdziałają osteoporozie. Przyspieszają metabolizm, szczególnie spalanie tłuszczu, pomagają więc w pozbyciu się kilogramów, pomimo, że są dość kaloryczne, błonnik wypełnia bowiem żołądek, dzięki czemu nie czujemy głodu. Hamują też wchłanianie cukrów i cholesterolu.
 

sezam
Sezam
bogate źródło wapnia, który ma wpływ na dobry stan kości i zębów i magnezu, który obniża poziomu stresu i poprawia nastrój. Zaś duża zawartość cynku chroni mężczyzn przed problemami z prostatą. Sezam jest też źródłem wielu cennych witamin: A (dba o sprawność widzenia i wpływa na kondycję skóry, paznokci oraz włosów), E (jeden z najsilniejszych antyutleniaczy), oraz grupy B (wspomagają układ odpornościowy, poprawiają samopoczucie, pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu mózgu i są niezbędne w procesie przemiany białek). Sezam zawiera też fitosterole, roślinne sterydy obniżające poziom złego cholesterolu, chroniące przed chorobami serca i zapobiegające rakowi.
 

len
Len
, a konkretnie jego nasiona zwane siemieniem lnianym, zawierają związki śluzowe, białka, sterole, kwasy organiczne, enzymy, sole mineralne (m.in. magnezu, cynku i żelaza). Przede wszystkim jednak są zasobne w olej, który zawiera glicerydy kwasów nienasyconych (m.in. linolenowego, linolowego), nieco mniej glicerydów kwasów nasyconych oraz fitosterole i witaminę E. Siemię lniane znane jest z dobroczynnego działania w chorobie wrzodowej. Zawarte w nasionach śluzy powlekają błony śluzowe przełyku, żołądka i częściowo dwunastnicy, chroniąc je przed agresywnym kwasem solnym i zmniejszając odczyny zapalne. Siemię jest też dobrym środkiem przeciwkaszlowym, skutecznym zwłaszcza w zapaleniu oskrzeli, ale pomaga także w chorobach skórnych, leczeniu oparzeń i odmrożeń. (Informacje za www.poradnikzdrowie.pl)
 

1
Owies
jest uważany za pożywienie-lekarstwo. Nasi przodkowie uznawali go za cud natury, który pomaga walczyć z cukrzycą, sklerozą, ma właściwości wyciszające, uspokajające i odtruwające. Owies zawiera też bardzo dużą ilość błonnika. Szczególne właściwości ma błonnik rozpuszczalny beta-glukan, który przyczynia się do obniżenia poziomu trójglicerydów i tzw. złego cholesterolu (LDL) we krwi,
co zostało udowodnione w licznych badaniach klinicznych. W owsie znajdziemy co najmniej dwukrotnie więcej frakcji błonnika rozpuszczalnego, niż w innych zbożach. Owies zawiera też tłuszcze bogate w kwas linolowy, lecytynę, która poprawia pamięć, uelastycznia naczynia krwionośne i podnosi sprawność seksualną oraz witaminę E – przeciwutleniacz, który chroni przed
starzeniem się.
zurawina
Żurawina
zawiera witaminy (B1, B2, B6) i minerały (sód, wapń, potas, magnez, fosfor, żelazo). Ma właściwości antybakteryjne i pomaga zwalczać infekcje dróg moczowych. Hamuje przyleganie bakterii E-coli do ścian komórkowych dróg moczowych, ogranicza ich namnażanie i ułatwia wydalanie. Znane są też właściwości przeciwutleniające owoców żurawiny, porównywane do działania czerwonego wina. Dzięki bioflawonoidom, które zapobiegają powstawaniu zakrzepów i rozszerzają naczynia krwionośne, żurawina zmniejsza ryzyko miażdżycy i chorób układu krążenia. Ma też pozytywny wpływ na poziom dobrego cholesterolu HDL, co obniża ryzyko zawałów serca. Przeciwutleniacze zawarte w żurawinie chronią organizm przed uszkodzeniami wywołanymi działaniem wolnych rodników, zapobiegając niektórym nowotworom.
 

rzepak
Olej rzepakowy
jest bogatym źródłem steroli roślinnych, tak jak oleje sojowy i kukurydziany. Badania nad olejem rzepakowym dowiodły, że zawiera on znacznie większą ilość kwasów tłuszczowych omega-3 niż oliwa. Jest drugim po oliwie źródłem kwasu oleinowego. Spośród wszystkich olejów olej rzepakowy zawiera najmniej kwasów tłuszczowych nasyconych, ok. 7%. Oliwa zawiera ich dwukrotnie więcej.
 

figi
Figi
są bardzo bogate w błonnik dzięki czemu wspomagają pracę układu pokarmowego oraz układu krwionośnego, wpływają też na obniżenie cholesterolu. Zawierają dużo wapnia (w 100 gramach owoców jest go tyle, co w szklance mleka) oraz potasu, który pozwala obniżyć ciśnienie krwi (co zostało potwierdzone w badaniach klinicznych). Żelazo, które zawierają figi pomaga w walce
z anemią.
 

orzech
Orzech włoski
zawiera dużo kwasów tłuszczowych z grupy omega-3 (już 3 orzechy pokrywają dzienne zapotrzebowanie na kwasy omega-3) – jednonienasyconych i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które obniżają stężenie złego cholesterolu LDL, co zostało potwierdzone w badaniach klinicznych. Orzechy włoskie mają również właściwości przeciwzakrzepowe, są bogate w błonnik, wysokowartościowe białko, witaminy z grupy B, magnez oraz przeciwutleniacze (witaminę E).